Exkurze atelieru textilní tvorby podzim 2013
Na podzim roku 2013 jsem byl MgA. Jitkou Škopovou - vedoucí Atelieru textilní tvorby VŠUP v Praze požádán o účast a vstup do programu jejich odborné exkurze.
S ohledem na zaměření atelieru se jednalo prioritně o návštěvu textilní továrny STUHA v Poličce, o prohlídku interierů zámku v Náchodě s navrácenými restaurovanými tapiseriemi a o návštěvu města Litomyšle – cíle koncentrace historické, společností UNESCO registrované architektury, řady vstupů nových realizací předních tvůrců i multimediálního kulturního dědictví s jeho současnými aktivitami.
Vzpomínaje na proklamovanou profesní spolupráci i mezilidské vztahy mezi studentstvem atelierů naší ALMA MATER jsem nabídku vzal velmi vážně a informace o navštívených lokalitách jsem si připravil jak ze zdrojů, tak i předem na místě samém. Výsledkem byl zájem účastníků a věřím, že zároveň i konkrétní a z hlediska řady případů i zcela logické naplnění cílů mezioborové spolupráce.
Bylo pro mne nové a poučné vnímání veškerých hodnot dnešními studenty, působícími mimo Katedru architektury. Bylo pro mne poučné vnímání nových poznatků z oboru, působícího v naší budově pouze o jedno podlaží výše. Bylo pro mne poučné a příjemné zjištění, že všichni stavíme jeden dům, byť různými jazyky i názory.
Fotodokumentace z této cesty, kterou s dovolením uvádím, je též jiná, než cílená věcnost architektů, byť i s výtvarným nábojem. Je nádherně emotivní, antropocentrická, stavějící celek z detailu - třeba technického strojařského fenoménu, nebo malby, nebo nalezené kompozice světla a stínu, tvaru, architektury. urbanismu, výtvarného díla v prostoru, technologie nebo relikvie. To vše viděno v osobitých souvislostech z daných, vzájemně i nesourodých prvků, vytvářejících překvapivé vztahy…
Bc. Alžbeta Kováčiková, studentka 1. ročníku navazujícího magisterského studia Atelieru textilní tvorby VŠUP - autorka snímků, prezentovaných v úzkém výběru.
Dobruška
Město ve východních Čechách, s rodným domem F.L.Heka – autentické postavy pro vzor protagonisty románu F.L.Věk. Aloise Jiráska.
Pamětihodnosti – dohovaný urbanismus původního založení - radnice – špalíček uprostřed náměstí s deponovanou románskou křtitelnicí, před fasádou pomník F.L.Věka. – dále dochovaná MIKVE – židovská lázeň, vedle synagogy a hřbitova doklad o této kdysi silné komunitě ve městě
Továrna STUHA – jeden z hlavních cílů cesty – tovární hala s textilními stroji, vytvářejícími výrobky pro zahraniční i vnitrostátní obchod včetně oficiálních státních zakázek – prohlídka tovární haly a vývojového střediska s prohlídkou archivních materiálů – návrhů cca od roku 1920 včetně aktuálních vývojových vzorů – výklad výrobní ředitelka Ing. Jitka Jelenová
Náchod
Náchodský zámek – expozice v reprezentačních prostorách s opět instalovanými repasovanými tapiseriemi – výklad MgA. Jitka Škopová
Litomyšl - seznamovací nocturno
Astronom Zdeněk Kopal se narodil v Litomyšli, léta pracoval pro projekty NASA, vytvořil teorii dvojhvězdy – v místě jeho rodného, dnes již neexistujícího domu vytvořili Marian Karel a Federico Diaz nefigurální pomník, jehož hlavním mottem jsou dvě sblížené hmoty v prostoru a připomínka výpočtů v podobě světelné ciferné řady zabudované v pochůzné zpevněné ploše -Smetanův dům, jehož silueta byla vnímatelná již za úplné tmy, žil přípravou na večerní galakoncert – před pedagogickým ústavem vytvořil sklář, architekt, návrhář a malíř Alois Metelák, absolvent pražské Umprum – profesoři Hofbauer, Kysela a Plečnik – opět nefigurativní pomník Jana Amose Komenského v symbolice ORBIS PICTUS zeměkoule, plná reliéfních zobrazení, mimo toho vytvořil u Litomyšle úpravu pietního místa Českobratrské církve - Růžový palouček
Litomyšl - druhého dne od rána
Portmoneum – dílo Josefa Váchala, malíře, grafika, především dřevorytce, objednané Josefem Portmanem, tiskařem z Litomyšle, umělcovým přítelem a sběratelem umění - 1920
Zámecké návrší – soubor budov, mezi nimi i původní pivovar, jízdárna a kočárovna – působení architektů – Josefa Pleskota a studia HŠH – Hájek – Šépka – Hradečný, v jejich případě úprava jízdárny na variabilní společenský, divadelní a koncertní sál se vsazenými, tvarově komunikujícími prvky z laminátů – statický s vybaveností a mobilní s podiem, akustické úpravy, volný parket, hlediště v rovině, stoupající řady
Piaristická kolej – kostel Nalezení sv. kříže – dílo Giovanniho Batisty Aliprandiho s účastí Františka Maxmiliána Kaňky postavený mimo rituál. V době návštěvy bez mobiliáře, pouze s novou lávkou ve východním transeptu – Ing.arch. Štěpán, vlastní budova koleje připravována na předání Fakultě restaurování PU, včetně portálu Horror vacuí
Klášterní zahrady - vznikly na místě zcela spustošeného území, původně z části klášterních hřbitovů. Autorství projektu – architekti Sendler, Květ, Babka – velkorysé řešení velkými plochami s využitím terénní konfigurace k instalaci architektur, fontány se sochařskou výzdobou Olbrama Zoubka, instalace plastiky Jasana Zoubka, silný motiv schodiště – obráceného ke městu a především pohledová návaznost konfigurace vůdčích architektur horního plánu města s průhledy do níže položeného centra
Městský plavecký bazén – projekt architekt A. Novák – součást sportovního areálu s nově dobudovanými realizacemi. Nový bazen navazuje na původní otevřené městské koupaliště a nabízí návštěvníkům 5 plaveckých drah, dětský bazen, vířivku, výplavový bazen, tobogán, páru, sauny, občerstvení. Stavba oceněna Grand prix OA – stavba roku 2011. Prohlídka nejen veřejné části, ale i technického zázemí v suterenech stavby.
Osík - White gallery
Budova galerie a depozita obrazů malířky a grafičky Ludmily Jandové - autoři projektu Jiří Krejčík a Martin Janda - 2010 – forma středního uzavřeného jádra depozita a výstavních chodeb kolem něho – minimalistické pojetí s absolutní materiálovou čistotou a důmyslným konceptem udržení optimálních podmínek specifik provozu galerie klasickými prostředky – slouží i k pořádání výstav hostujících umělců
Litomyšl
Kostel Církve českobratrské – autor projektu Z. Fránek, přizvaní umělci K. Malich, který v „oltářní“ části kazatelny vytvořil plastiku symboliky vítězství světla nad tmou – dva kruhy v průniku – černý a bílý a V. Cígler, který umístil v nejvyšším bodě stupňovité rampovité střechy kříž z řazeného tabulového skla. Stavba využívá terénní konfigurace a reaguje na ni především rampovitými střešními plochami s hlubší náboženskou symbolikou. Vedle hlavní modlitebny je součástí budovy několik kluboven, foyer a byt kazatele – okolí je vysázeno růžemi, květinou typickou pro tuto církev. Budovou prováděla sympatická středoškolská studentka Ráchel Smetanová, dcera kazatele Daniela Smetany Právě on se velkou měrou zasloužil o vybudování této výrazné stavby, ze které, dle pravidel Českobratrské církve, musí po čtyřech letech změnit s celou rodinou farnost a nyní působí v Horních Počernicích u Prahy. Velmi jej zaujala skica projektu kostela pro Lisabon od architekta Kaplického …